Om allt jag har missat.

Kategori >> Allmänt
2010-11-04 @ 02:25:06


Nu har vi haft Lego i ungefär 5 månader. Vi har tränat en del i perioder och andra har varit löjligt tomma på aktivering. Nu ska det dock inte bli mer tomhet, för det förlorar vi alla på. Hursomhelst, det här är ju vår första hund. Näst intill helt utan tidigare erfarenheter av hur man på bästa sätt tränar och beter sig. Detta har ju resulterat i en del missar i det halvt obefintliga upplägget. Jag inser nu i efterhand, när större delen av valpperioden är förbi att vi borde ha gjort saker så annorlunda, fantiserar om hur klok jag kommer vara då nästa valp dyker upp i vårt liv (fast det kommer ju förstås dröja länge) och hur rätt jag kommer göra då (fast det är ju just typiskt, för det kommer säkert inte bli som man tänker sig då heller). Allt detta tänker jag som att det nu är mer eller mindre försent.

Jag ångrar så enkla saker som att vi aldrig tränade in ett frikommando efter exempelvis sitt och ligg. Jag ångrar hur vi lät honom släpa runt oss ute på gräsplätten, istället för att redan från början lära sig att följa oss. Jag ångrar att vi inte planerat bättre, strukturerat bättre, lekt mer, miljötränat ordentligt, fokuserat mer på hantering och ensamhetstränat regelbundet.

För vad kan egentligen Lego? Han kan mycket, men egentligen ingenting känns det som.

Men är det försent då? Han är bara 7 månader och det är förstås inte så gammalt. Men samtidigt har han fått mycket ovanor som jag tror kan bli svåra att träna bort.

Jag har läst lite av Fanny Gotts valpträningsartiklar nu och känner att, tänk om jag bara läste igenom dem lite mer noggrannt innan vi fick hem Lego och tänk om jag bara fortsatt läsa dem, om och om igen för att inte glömma.

Fast egentligen borde jag sluta ångra allt och istället spendera tid på att bara göra rätt från och med nu. För det är väl inte försent än, eller?


Ute med Lego i långlina en solig höstdag.

Kommentarer


Postat av: Linda

Va fin han är!!

2010-11-04 @ 09:32:46

URL: http://lindasvovve.blogg.se/
Postat av: Helena

Det är absolut inte försent än! Ni kanske bara behöver jobba lite mer med honom nu när han redan har lärt in en del ovanor och hunnit bli lite äldre. Men med tålamod, tålamod och mer tålamod så kommer ni kunna ta ikapp sånt som ni missat under valptiden :) Jag har känt lite lika dant med Aite. Tror att det är rätt vanligt med ens första hund. Jag har funderat om jag gjort rätt i all träning.. Man är så osäker när allt är så nytt! :P

2010-11-04 @ 14:05:14

URL: http://enhelena.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Men hjälpars, Marielle! Klart att det inte är för sent! Jag slår vad om att när du om ett år ser tillbaka i bloggen så kommer du att vara glad för all kunskap du kommer att ha fått genom att ha fått träna honom från den punkten där ni är just nu. Skit i allt som varit, och blicka framåt mot allt som kommer istället :) Jag har ju en lydig hund brukar du ju säga. Och jag satt på en sten och grät och funderade på att lämna tillbaka honom till uppfödaren. Nu känns det ganska avlägset, för nu är han ju så som jag hade hoppats att han skulle vara (med vissa undantag :P)

Det kommer att gå bra för er också. Bara att träna på! kämpa kämpa !

2010-11-05 @ 20:43:48

URL: http://cecilia-goliat.blogspot.com
Postat av: Lina

Så kan jag också känna ibland men min hund är snart 4 år. Tex så ångrar jag djupt att vi lärde honom att hoppa upp med framtassarna på vårt bröst på kommando för det gjorde han aldrig innan och nu gör han det på alla och det är svårt att bli av med. Men det är aldrig för sent bara mer eller mindre svårt. Men ja, nästa hund, tänker jag också, då ska jag göra saker rätt från början. Men det händer ju alltid oförutsedda saker som man inte kan planera för och alla hundar är ju olika så de har ju tendens att lägga sig till med olika ovanor.

2010-11-07 @ 13:28:00

URL: http://nimlyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0