Dagens..erhm, kvällens outfit.

Kategori >> Vardagsträning
2010-10-26 @ 20:01:02


Idag gick vi på promenad in till centrum för att köpa foder och byta ut ett koppel vi köpte igår. Det första var ett i tyg, men det var fruktansvärt obehagligt att hålla i, vilket jag såklart inte insåg i butiken. Nu har vi ett nytt läderkoppel, modellen bredare än vårt gamla. Det känns bra!

Igår köpte vi även en liten reflexväst till Lego. Det var lite smalt runt bröstkorgen pga all päls, så jag tog fram mina sömnadskunskaper, sprättade loss en bit och la till 10 cm resårband. Sen satt det som en smäck, lite lösare än det borde kanske, men han ser i alla fall inte hellöjlig ut haha. Är så fult annars, med all hans päls som trycks ner. Nu blev det lite puffigare! :)

I övrigt har vi tagit det lugnt idag, jag har ont i ryggen och försöker att inte flänga runt för mycket men vi tränade lite godissök i lägenheten och fortsatte "Kommer snart"-övningen.

Den har vi lagt upp på följande vis:
Han får gå och lägga sig i hallen bakom innerdörren och jag tittar på honom och säger "Kommer snart", "gömmer mig" bakom innerdörren, klickar (vet inte riktigt varför just där, men det verkar vettigt) och kommer fram. Står där bakom olika länge. För att göra det hela lite svårare har jag börjat öppna dörren utan att gå ut, öppnat dörren och gått ut och in snabbt, öppnat, gått ut, stängt och kommit in. Har kunnat stå utanför dörreni ett par sekunder utan att han flyttat på sig. Nu är ju inte det viktigaste att han ska ligga kvar föralltid, men att han ska sluta skälla.
En gång stod jag där ute lite för länge så han gick fram till dörren, men skällde inte! :) Har förhoppningar om att detta ska fungera utmärkt i framtiden då vi måste lämna honom ensam, att han förstår att "Kommer snart" betyder att vi kommer tillbaka och inte blir helt knäckt av att vi går. Än så länge är orden bannade när vi ska gå ut länge, vill bygga upp förtroende för kommandot först.

-halvkass bild (världssämst belysning i vardagsrummet) på legoskrutt i sin nya kvällsmundering! :D

UPDATE: På Cecilias order ska jag inte ha med klickern när jag tränar "Kommer snart" och vara väääldigt sparsam med belöningar, vilket såklart känns självklart nu i efterhand när jag tänker efter.


Kommentarer


Postat av: fia

naaaw!

2010-10-27 @ 14:49:39
Postat av: lovisa

Allt bra idag?:)

2010-10-27 @ 15:02:08

URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: eahunddagis

är det verkligen smart att använda sig av klicker vid ensamhetsträning? Lego kommer bara att ha skyhöga förväntningar i framtiden när han lämnas ensam hemma.. helst ska ju hunden ligga ner och och sova djupt och inte förvänta sig något stort! En viktig del är också att inte superduper berömma honom när du kommer hem/in och lite så blir det ju med klickern.. bara en tanke sådär :)

Har du börjat med att träna att ha honom i ett annat rum med kompostgaller.. då har du lite mer kontroll och han ser dig men behöver inte vara med dig? :)

2010-10-29 @ 07:25:41

URL: http://eahunddagis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0