"Kommer snart"

Kategori >> Allmänt
2010-10-25 @ 14:36:12


Hej igen, det var länge sen jag bloggade här. Jag håller mest till på min andra blogg, men har bestämt mig för att återuppta bloggandet på "Leka med Lego" då vi har börjat träna ordentligt igen!

Numera är Lego lite mer än 7 månader. Vi har i några månader tappat greppet om honom lite, det blev en ond cirkel av dåliga saker, han fick inte den aktivering han förtjänar och vi fick lida mycket för det då han blev smått galen hah. Men för kanske en månad sen har vi börjat skärpa till oss, till en början började vi bara "trick"-träna honom lite, men det gav inte riktigt det vi önskade så jag letade upp något som alla med stora projekt kan behöva: En träningskompis. Jag googlade mer eller mindre "hund + blogg + skövde" och hittade in till en underbar Cecilia med sin hund Goliat. Jag mer eller mindre kastade mig över henne och hon tog emot oss med öppna armar. Vi har nu träffats vid 3 tillfällen, lite träning och en långpromenad i skogen.

Lego skäller som förväntat som en stolle när han ser dem och det är en av huvudanledningarna till våra möten, att han ska lära sig att slappna av i närvaro av andra hundar. Cecilia ger mig lite läxor och tips och hennes kunskap och närvaro är verkligen guld värt. Nu kämpar vi mot mål som att kunna ha Lego lös på skogspromenader, att han ska sluta skälla på andra hundar så vi kan börja någon slags inriktad hundkurs till våren och att helt enkelt ha lite roligare ihop!

Problem vi har löst och saker vi lär oss:

Kloklippningen
- Det trodde vi väl aldrig, efter många långa månader av ångest inför det satte vi oss bara en dag på golvet och var hur lugna som helst, gick långsamt fram och belönade ofta. Nu kan vi klippa alla klor på en och samma gång nästan helt utan ett enda problem!

RUMSREN! - Detta har pga bristande Lego-engagemang tagit onödigt lång tid att fixa, riktigt pisamt ju för där är det ju helt och hållet vårt fel. Men för bara någon dag sen uppmärksammade vi att han har börjat berätta när han behöver gå ut, han hoppar upp mot fönstret i vardagsrummet och gnäller lite hah! Detta har resulterat i att vi nu VET när han behöver gå ut och kan ju verkligen inte med att ignorera det nu när han är så duktig. Så, nu är det till 95% kissfritt på golvet :D Det enda som är jobbigt med det här är att han verkar vilja kissa onödigt ofta, vi funderar smått över om han bara låtsas vara jättenödig bara för att han vill ut och nosa hihi.

Kommandot "Ut" - Som syftar på "ut ur rummet", används flitigt ut ur köket som vi har avspärrat när vi inte är där inne. Lego sköter det galant och det är fruktansvärt smidigt!


"Sitt" med störning och "varsågod"
- Innan Cecilia kom in i bilden tränades sitt utan frikommando och Lego reste på sig när helst han kände för det. Nu jobbar vi hårt med att ge ett "varsågod" och att flänga och flaxa runt framför honom utan att han ska resa på sig! - Vi är inte färdiga med det än förstås, men vi har kommit en bit på väg.

Kommandot "Gå och lägg dig" - Något vi började med häromdagen. Vi har använt oss av shejping med klicker, pågående process, men det går väldigt bra! Jag pekar på hans bädd och han går dit och lägger sig samtidigt som jag säger kommandot.

Sitt vackert - sådär i förbifarten, dock utan kommando, men med handhjälper är han superduktig på det :D

Stå på bakbenen - också i förbifarten, utan kommando.

"Gå här" - Pågående! Han drar mindre nuförtiden, tack och lov och vi håller på att öva in att han ska gå med slakt koppel vid min vänstra sida, utan krav på kontakt.

Nu kommer jag inte på något mer, men det är säkert lite smått och gott här och var som jag missat.

Problem vi vill lösa och saker vi måste jobba på:

Överdrivet vaktande - Han skäller som en tok på saker som  händer ute i trapphuset, jättejobbigt och det vill vi få ner till en mer "behaglig nivå". Inget hysteriskäll, men han får gärna "moff"-a.

Problem vid ensamhet - Han är väldigt "mammig och pappig", skäller jättemycket när vi lämnar honom även om bara den ena lämnar och den andra är kvar hemma. Han är dock lugn när vi kommer hem så det är ju inte total katastrof. - Har idag börjat träna shejping med klicker på "Kommer snart" och att jag går mot dörren och gömmer mig bakom innerdörren och och kommer tillbaka snabbt med beröm.

Hundmöten - Ibland skäller han inte! Vid de tillfällena är jag lyckligast i världen men oftast tokskäller han och det är riktigt hemskt. Detta måste vi jobba på om vi ska komma vidare mot mål som träna bland andra hundar och att i framtiden kunna tävla.

Bitande och hantering - Han är gosig när han känner för det, men protesterar hejvilt när han inte vill sitta i famnen, genom att försöka ta sig där ifrån samt bita allt han kommer åt. Försöker ta tag i problemet genom att gosa mycket med klappar och kliande men när han kämpar emot slutar det mysiga och jag håller bara tills han slutar sprattla. Sen får han "varsågod" att gå när han är lugn. Hoppas på förbättring förr eller senare.

"NEJ" - Måste träna mer på det överlag, han förstår rätt väl när situationerna är i träningssammanhang och då sköter han sig, dock inte när det väl gäller. Ska försöka göra så varierad träning som möjligt för att lösa problemet.



Just nu har jag jättemycket plugg att ta tag i men om nån vecka ska jag designa om den här bloggen lite så den känns ny och fräsh. Sen ska jag försöka skriva ner vår träning och våra framsteg här så ofta och gott det går. Främst för vår egen skull förstås men också i inspirationssyfte till andra!

Hoppas ni tittar in snart igen :)



Kommentarer


Postat av: Isabellen

Lego är då absolut sötaste i världen :)

Och vad kul att det går så bra och att ni hittat träningskompisar till både dej och han :)

Puss på er :)

2010-10-25 @ 16:50:50

URL: http://nikotindamen.bloggplatsen.se
Postat av: Cornelia

Åh! Underbart :D Jag får se ännu mer av din lilla Legoskrutt! :D Jag vill också ha en :(

2010-10-25 @ 20:04:35

URL: http://corneliathulin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0